Ολοκλήρωση 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Θεατρικής Ανθρωπολογίας

Στην Πάτρα ολοκληρώθηκε το 3ο Διεθνές Συνέδριο Θεατρικής Ανθρωπολογίας (16, 17 και 18 Μαρτίου 2023), με τον τίτλο Το Θέατρο Οντίν και η Θεατρική Ανθρωπολογία στην Ελλάδα, που διοργάνωσε το Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών με συνδιοργανωτές το Κέντρο Θεατρικής Ανθρωπολογίας (Ηράκλειο Κρήτης), το Fondazione Barba Varley και το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Ινστιτούτου της Δανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών. Οι εργασίες έγιναν στους χώρους του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Πατρών, στα Παλαιά Σφαγεία (ΚΕΔΗΠ), στο θέατρο Επίκεντρο+ και στη σχολή χορού Dansarte.

Ο σκοπός του Συνεδρίου ήταν η γνωριμία με την θεωρία και πρακτική της θεατρικής/ παραστατικής τέχνης μέσα από την μακρόχρονη δράση της Διεθνούς Σχολής Θεατρικής Ανθρωπολογίας και του Θεάτρου Οντίν. Για το σκοπό αυτό στο 3ο Διεθνές Συνέδριο Θεατρικής Ανθρωπολογίας συμμετείχαν με εισηγήσεις οι: Eugenio Barba, Julia Varley, Roberta Carreri, Stefano Di Buduo, Marco de Marinis, Piergiorgio Giacchè, Κώστας Βάντζος, Αντώνης Διαμαντής, Γιώργος Σαμπατακάκης, Μαρία Φραγκή.

Στο Επίκεντρο+ είδαμε τη βίντεο εγκατάσταση ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΟΝΤΙΝ του visual artist Stefano Di Buduo, με τη δημιουργία κίνησης στατικών εικόνων, που αναφέρεται στην ιστορία του Θεάτρου Οντίν τα τελευταία πενήντα χρόνια.

Στην αίθουσα Κ7 των Παλαιών Σφαγείων πραγματοποιήθηκε η βιντεοεγκατάσταση «Μην κοιτάς / Don΄t Look» της εικαστικού Έφης Χαλυβοπούλου σε συνεργασία με τους Tim Ward (σύνθεση ήχου) και Νίκο Φάλαγγα (animation, μοντάζ), που έγινε σε συνδυασμό με περφόρμανς βασισμένη στο ποίημα του Χάρολτ Πίντερ «Μην κοιτάς / Don΄t look» και στην πρώτη σκηνή του έργου «Βουνίσια γλώσσα», που δημιουργήθηκε από φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (σκηνοθετική ομάδα και ομάδα ερμηνευτών) σε διδασκαλία, μετάφραση και επιμέλεια σκηνοθεσίας της Δέσποινας Γεωργακοπούλου, θεατρολόγου, ΜΑ στην Υποκριτική, μέλους ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Το συνέδριο πλαισίωσαν ακόμη προβολές ταινιών για το ΘΕΑΤΡΟ ΟΝΤΙΝ: Η τέχνη του ανέφικτου της Elsa Kvamme και Zona Limite του Stefano Di Buduo

Με το θέαμα «Διάλογοι και Ανταλλαγές» έκλεισε στην κεντρική αίθουσα Κ6 των Παλαιών Σφαγείων το συνέδριο . Η Θεατρική Ανθρωπολογία συνάντησε το τραγικό σε μια πολυεκφραστική συνύπαρξη ομάδων θεατρικής έρευνας, χορού, ακροβατικών, μουσικής, κλόουν κλπ., που συντόνισε η Ρομπέρτα Καρέρι , στα χνάρια της πρακτικής του Ε. Barba από τα Πλωτά Νησιά μέχρι τα Barters.

Συμμετείχαν:
-ΕΣΠΛο, Περάσματα. Κείμενο-σκηνοθεσία: Μαρία Φραγκή, PhD στις Θεατρικές Σπουδές, Σκηνοθέτις, ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Συμμετείχαν τα μέλη-εκπαιδευτικοί και φοιτητές του Εργαστηρίου Σκηνικής Πράξης και Λόγου.
-Θέατρο Όμμα Στούντιο, Αντιγόνη / κουρέλια εικόνες σε σκηνοθεσία Αντώνη Διαμαντή, κείμενο Γιάννας Ροϊλού, PhD στις Θεατρικές Σπουδές, ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών
-Ορχήστρα Δωματίου Μουσικού Σχολείου Πατρών (διεύθυνση: Μαρία Ιατρίδου, εκπαιδευτικός μουσικής-θεατρολόγος-ΜΑ στο αρχαίο ελληνικό θέατρο)
-Τεχνοχώρος Φάμπρικα, Trapeze performance: Νατάσσα Αραμπατζή, Ukulele: Ηλέκτρα Μιχαλιάδη Σάρτη
-Φοιτητική Ομάδα Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού Πανεπιστημιακού Γυμναστηρίου Πατρών, Πολιτιστική Μνήμη και χορός στην Κρήτη: Δεσμοί και σύγχρονες πρακτικές. Γρηγόρης Μικρώνης, PhD, Καθηγητής Παραδοσιακών Χορών του Πανεπιστημίου Πατρών. Συμμετείχαν παραδοσιακοί χορευτές, φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών
-Χορικό (από το πρώτο Χορικό της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή), Κάτια Σαβράμη, ερευνήτρια-χορογράφος, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, ηθοποιός: Δανάη Παπουτσή
-X-Saltibagos, Η Τροία έπεσε. Ένα μικρό κομμάτι

H Roberta Carreri, ηθοποιός του Θεάτρου Οντίν, τιμήθηκε για την πολύχρονη θητεία της στην έρευνα της Τέχνης του Ηθοποιού από το Πανεπιστήμιο Πατρών με παράδοση αναμνηστικής πλακέτας από τον Αντιπρύτανη, κο Β. Βασιλειάδη

«Η Θεατρική Ανθρωπολογία διακρίνει τις αρχές που πρέπει να εφαρμόσει ο ερμηνευτής για να καταστεί δυνατός “ο χορός” των αισθήσεων και του νου του θεατή. Είναι καθήκον των ερμηνευτών να γνωρίζουν αυτές τις αρχές και να διερευνούν ασταμάτητα τις πρακτικές τους δυνατότητες. Σε αυτό συνίσταται η τέχνη τους. Θα είναι στο χέρι τους να αποφασίσουν πώς και με ποιον σκοπό θα χρησιμοποιήσουν αυτόν τον “χορό”. Αυτή είναι η ηθική τους. Η Θεατρική Ανθρωπολογία δεν δίνει συμβουλές για την ηθική. Είναι η προϋπόθεση της ηθικής». (Ε. Βarba, The performer’s village, 1996).

Συντονιστική Ομάδα 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Θεατρικής Ανθρωπολογίας
Eugenio Barba, Επίτιμος Πρόεδρος του Κέντρου Θεατρικής Ανθρωπολογίας.
Κάτια Σαβράμη, Μαρία Φραγκή, Γιάννα Ροϊλού, Αντώνης Διαμαντής, Ειρήνη Κουτσάκη

MARIA FRANGI article ROBERTA

Συνεργασίες

Barba-Varley Foundation ISTΑ “Learning to see”
ODIN TEATRET
ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ