Σχετικά

Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου

Oι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας που συνδυάζουν διαλεκτικά και δημιουργικά τη θεωρία με την πράξη είναι πλέον αναγκαιότητα.

Το «Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου» (Ε.Σ.Π.Λο) δημιουργήθηκε για να συνδέσει τη θεωρητική γνώση που προσφέρεται στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και τη σκηνική πράξη  με σκοπό τη βαθύτερη κατανόηση του θεατρικού φαινομένου. Μέσα από πλευρές του εφαρμοσμένου θεάτρου, της  θεατρικής αγωγής  καθώς και άλλων μορφών έντεχνων βιωματικών δραστηριοτήτων, ερευνά και  εμπλουτίζει το εκπαιδευτικό έργο. Κατά συνέπεια είναι μια πρόταση για την εργαστηριακή προσέγγιση ζητημάτων θεατρικής παιδείας, έκφρασης, λόγου, κίνησης κ.ά. Δεδομένου ότι οι θεατρικές σπουδές είναι πολύμορφες και το επιστημονικό και πρακτικό πεδίο που καλύπτουν είναι ευρύτατο, οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας που συνδυάζουν διαλεκτικά και δημιουργικά την θεωρία με την πράξη είναι πλέον αναγκαιότητα. Μεταξύ των ενδιαφερόντων που μπορεί να αναπτύξουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο των σπουδών γύρω από το θέατρο, ιδιαίτερη θέση έχουν η εκπαίδευση και το θέατρο για παιδιά και εφήβους στα οποία καλούνται ως επαγγελματίες να συνεισφέρουν με πρωτοτυπία και βαθιά παιδαγωγική κατάρτιση, καθώς επίσης και οι προσεγγίσεις του Αρχαίου Δράματος με έμφαση στην παράσταση.                                                                                                                                                         

Το «Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών, με κατεξοχήν βιωματικό και ερευνητικό χαρακτήρα απαντά στην ανάγκη για την ανάπτυξη εμπειρίας και πρακτικής στα πεδία έρευνας και διδασκαλίας της έκφρασης, της κίνησης, της μουσικής, του προφορικού και του γραπτού λόγου, της μετάφρασης, της σκηνοθεσίας παράστασης, της παραγωγής.

Στόχοι

Στους στόχους του «Εργαστηρίου Σκηνικής Πράξης και Λόγου» περιλαμβάνονται:

1.

Η πρακτική και οι εφαρμογές της σκηνικής τέχνης γενικά και ειδικά του Θεάτρου για παιδιά και εφήβους και της Διδακτικής του θεάτρου

2.

Οι σύγχρονες παιδαγωγικές, μεθοδολογικές και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις μέσω της αξιοποίησης του εφαρμοσμένου δράματος

3.

Η ανάπτυξη σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας της λογοτεχνίας

4.

H καλλιέργεια της θεατρικής γραφής και της μετάφρασης

5.

Η γλωσσική, καλλιτεχνική και αισθητική εκπαίδευση των φοιτητών

6.

Η καλλιέργεια της σκηνικής πράξης σε συνάρτηση με την εμβάθυνση της γνώσης πάνω σε όλα τα είδη των παραστατικών μορφών

7.

Η ανάπτυξη φωνητικών και κινητικών δεξιοτήτων

8.

Η εμβάθυνση στην ουσιαστική αλληλεπίδραση των τεχνών

Επίσης στους στόχους του Ε.Σ.Π.Λο. εντάσσεται  η δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, συγγραμμάτων και προγραμμάτων σπουδών για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης που θα υποστηρίζουν την θεατρική παιδεία των εκπαιδευτικών και καλλιτεχνών, ενώ παράλληλα θα διοργανώνονται επιμορφωτικά εργαστήρια και σεμινάρια. Συγκεκριμένα στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης θα  προτείνει και θα υλοποιεί πιστοποιημένα βραχυπρόθεσμα σεμινάρια ή ετήσια και διετή εργαστήρια θεατρικής πράξης για τους ενδιαφερόμενους, εκπαιδευτικούς της α/βάθμιας και β/βάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την εφαρμογή και τη διάχυση της επιστημονικής γνώσης γύρω από την Τέχνη του Θεάτρου. Με την ολοκλήρωση κάθε επιμορφωτικού κύκλου οι συμμετέχοντες:

  • Θα μπορούν να οργανώσουν βιωματικά μαθήματα/ομίλους θεατροπαιδαγωγικής και εμψύχωσης.
  • Θα έχουν αποκτήσει εμπειρία στην δημιουργία θεατρικών παραστάσεων και περφόρμανς, πολιτιστικών δράσεων σε σχολεία, κοινότητες, δήμους και άλλων εκδηλώσεων όπως εκθέσεις, ομιλίες, εορταστικές ή θεματικές εκδηλώσεις κ.ο.κ.
  • Θα έχουν αποκτήσει εμπειρία συμμετοχής σε παραστάσεις κουκλοθεάτρου, θεάτρου σκιών , μικτών ειδών (χοροθεάτρου, μιούζικαλ, όπερας κ.ά.).
  • Θα έχουν αποκτήσει εμπειρία στην δημιουργία καλλιτεχνικών και πολιτιστικών προτάσεων σε διμερή και διεθνή προγράμματα (ευρωπαϊκά κλπ.) για την τέχνη και τον πολιτισμό.

Παράλληλα στο Ε.Σ.Π.Λο. δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας, με τη διοργάνωση πανελληνίων και διεθνών συνεδρίων, συμποσίων και ημερίδων, σε συνεργασία με εργαστήρια, τομείς και τμήματα άλλων Α.Ε.Ι. και επιστημονικούς οργανισμούς και φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το Ε.Σ.Π.Λο. δραστηριοποιείται και στον χώρο των καλλιτεχνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ενεργοποιώντας το έμψυχο δυναμικό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, τους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς και καλλιτέχνες , εκπαιδευτικούς που συμπράττουν με σκοπό την υλοποίηση των παραπάνω δράσεων.  

Στους στόχους του Ε.Σ.Π.Λο. συμπεριλαμβάνεται η υποβολή και υλοποίηση σε συνεργασία με διεθνείς και ελληνικούς φορείς Καλλιτεχνικών, Πολιτιστικών και Επιμορφωτικών Ευρωπαϊκών ή άλλων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.

Ομάδα εργασίας

Άγις Μαρίνης

Διευθυντής 2023-2026, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τ.Θ.Σ.  

Κάτια Σαβράμη

Διευθύντρια 2020-2023, Χορολόγος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τ.Θ.Σ.  

Τα μέλη ΕΕΠ του Τ.Θ.Σ. (αλφαβητικά)  Δ. Γεωργακοπούλου, Α. Κορδέλλου, Β. Μαντέλη, Ι. Ροϊλού, Β. Σακελλάρη,  και Μ. Φραγκή αποτελούν τον βασικό πυρήνα εργασίας.

Δέσποινα Γεωργακοπούλου

Η Δέσποινα Γεωργακοπούλου είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιου Πατρών και κάτοχος Mάστερ στην Υποκριτική στην R.S.A.M.D. (Royal Scottish Academy of Music and Drama) στη Γλασκώβη, ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. Από το 2003 έως σήμερα διδάσκει στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών ως Μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός με τον Έκτορα Λυγίζο, ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, και ως συγγραφέας ηθοποιός με τον  Alan Dunnett, στο New Athenaum Theatre, στη Γλασκώβη και στο Venue 13 του Fringe Festival του Εδιμβούργου καθώς και ως ηθοποιός στο κινηματογράφο στην ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα «Χώρα προέλευσης». Επίσης έχει συνεργαστεί ως  συγγραφέας- ηθοποιός στο έργο «Κασσάνδρα Gig», σε σκηνοθεσία Αμαλίας Μουτούση, στο Μουσείο Μπενάκη και στο θέατρο «Λιθογραφείον» στην Πάτρα. Έχει συγγράψει και σκηνοθετήσει θεατρικά έργα: «Το Δρομάκι» στο  Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών – Παλαιό Πανεπιστήμιο .  Έχει σκηνοθετήσει την Performance «Μια επίσκεψη στον τάφο της Αντιγόνης», στον αρχαιολογικό χώρο του Μυκηναϊκού νεκροταφείου στη Βούντενη Πατρών. Επίσης έχει μεταφράσει το βιβλίο της  Ananda K. Coomaraswamy, «Τέσσερα Δοκίμια», εκδ. Ίνδικτος, Αθήνα.

Αγγελική Κορδέλλου

Σπούδασε πιάνο, μονωδία και ανώτερα θεωρητικά (Ελληνικό Ωδείο, Ωδείο Φ. Νάκας, Ωδείο Μότσαρτ) και είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές μουσικολογίας στην Γαλλία αποκτώντας μεταπτυχιακό (D.E.A.) και διδακτορικό δίπλωμα στη Μουσική και τη Μουσικολογία του 20ού αιώνα με την ανώτερη διάκριση από το Πανεπιστήμιο Παρίσι IV-Σορβόννη.
Έχει διδάξει σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, έχει εργαστεί ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Κατασκευής Μουσικών Οργάνων του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και, ως επιτυχούσα διαγωνισμού ΑΣΕΠ (2008), ως μουσικοπαιδαγωγός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου επιμελήθηκε ποικίλα εκπαιδευτικά-πολιτιστικά προγράμματα.
 Έχει λάβει μέρος σε διεθνή συνέδρια για τη σύγχρονη μουσική στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Κύπρος, Γαλλία, Σερβία, Ισπανία, Πορτογαλία) και έχει δημοσιεύσει άρθρα παιδαγωγικού και μουσικολογικού περιεχομένου σε διεθνή περιοδικά και κείμενα εισηγήσεων σε πρακτικά συνεδρίων.
Ως μέλος Ε.Ε.Π. του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών έχει αναλάβει τη διδασκαλία μαθημάτων σχετικά με την όπερα, το σύγχρονο μουσικό θέατρο και την ελληνική σκηνική μουσική του 20ού αιώνα. Γνωρίζει αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά.

Βίκυ Μαντέλη

Η Βίκυ Μαντέλη είναι μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών με αντικείμενο διδασκαλίας το αγγλόφωνο θέατρο (το θέατρο του Σαίξπηρ, αμερικανικό θέατρο) και τη θεατρική μετάφραση. Έχει επίσης διδάξει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα θεατρικών σπουδών του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Κύπρου. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, κάτοχος μεταπτυχιακών διπλωμάτων (ΜΑ) από το Πανεπιστήμιο του Kent της Αγγλίας και από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών και η διδακτορική διατριβή της είχε ως θέμα τη μεταφραστική και σκηνική απόδοση των Αχαρνέων του Αριστοφάνη. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν το χιούμορ και το κωμικό στον θεατρικό λόγο, τη σύγχρονη δραματουργία, καθώς και την πρόσληψη (μετάφραση και παράσταση) του αρχαίου δράματος.  Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά (Didaskalia, Theatre Journal, Θεατρογραφίες κ.ά.) και σε συλλογικούς τόμους διεθνών εκδοτικών οίκων (Benjamins, Bloomsbury, Continuum). Από τις εκδόσεις Πεδίο (2014) κυκλοφορεί η μονογραφία της Το μοτίβο της εισβολής στο θέατρο της Λούλας Αναγνωστάκη. Έχει διατελέσει (αναπληρώτρια) γενική γραμματέας του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, όπως επίσης και σύμβουλος θεατρολόγος του  Ελληνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού (ΕΚΕΘΕΧ).

Γιάννα Ροϊλού

Η Γιάννα Ροϊλού (Δρ. στις Θεατρικές Σπουδές)  γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει στην Πάτρα όπου διδάσκει εργαστηριακά και θεωρητικά μαθήματα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και θεατρική γραφή στο ΕΑΠ. Σπούδασε νεοελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θέατρο στην Αγγλία. Είναι από τα ιδρυτικά μέλη του Θεάτρου Νέων και μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου θεάτρου για τα παιδιά και τους νέους.  Έχει εργαστεί ως συγγραφέας και δραματουργός σε παραστάσεις του Θεάτρου Νέων και του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και έχει συνεργαστεί με το Λιθογραφείον και τον Κάνθαρο στην Πάτρα. Είναι μέλος του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Επίσης έχει εκδώσει: Θέατρο για παιδιά 2: Θέατρο και σχολείο (επιμ.),  Έκδοση του Ελληνικού Κέντρου Θεάτρου για τα παιδιά και τους νέους (2002), τέσσερεις τόμους με πρωτότυπα  παραμύθια της με το γενικό τίτλο Ιστορίες, Εκδόσεις: Κόκκινη Κλωστή Δεμένη (2009), Ancient Greek Tragedy and Hellenikotita: The Making of a Greek Aesthetic Style of Performance, 1919-1967, Εκδόσεις: VDM Verlag Dr Müller (2009), την ποιητική σύνθεση Το Ταξίδι του Ka μέσα στο Khat, Εκδόσεις: Γιάννης Πικραμένος (2010),  το θεατρικό έργο Χίλιες και μία ιστορίες της ερήμου Εκδοτικός οίκος Αστήρ (2018) και το θεατρικό έργο επιστημονικής φαντασίας Σφιγξ 2081: Οι πόλεις του νερού, Εκδόσεις: Σοκόλη (2020).

Μαρία Φραγκή, PhD Θεατρικών Σπουδών-Σκηνοθέτις

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Ωδείου Πειραϊκού Συνδέσμου το 1984 και από την Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το 1986. Eίναι Διδάκτωρ Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στις ΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ, του Πανεπιστημίου PARIS X-NANTERRE (1996). Έχει παίξει στο θέατρο και έχει σκηνοθετήσει πολλές παραστάσεις για επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς θιάσους. Ίδρυσε το «Εργαστήριο Θεατρικής Έρευνας και Τέχνης» του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ομάδα «ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ;» του ΕΚΠΑ με έμφαση στην έρευνα παραστάσεων για νεανικό κοινό. Έχει διευθύνει το «Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου» και το περιοδικό ΠΑΠΥΡΟΙ. Είναι μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, του IDEA, της Επιτροπής Καλλιτεχνικών Σχολείων του ΥΠ.Π.Ε.Θ.(2015-2018), του Ελληνικού Κέντρου της Διεθνούς Σχολής Θεατρικής Ανθρωπολογίας. Διδάσκει θέατρο –θεωρία και πράξη– σε ΑΕΙ της Ελλάδας και του εξωτερικού από το 1997 έως σήμερα. Συγγραφέας άρθρων, βιβλίων για το θέατρο(Θεατρική Αγωγή Ε΄-Στ΄Δημοτικού, Η σκηνική πράξη στην εκπαίδευση) και Προγραμμάτων Σπουδών – Οδηγών για τον Εκπαιδευτικό  γύρω από την Τέχνη του Ηθοποιού, την Καλλιτεχνική Παιδεία, το Θέατρο στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία  κ.ά. Πρόσφατες σκηνοθεσίες : «Ο φιλάργυρος» της Ε.Μ.Μαρτινέγκου, «Ημερολόγιο επιστοφής» της Μ.Τσισκάκη-Γαλιατσάτου, «Οι δραπέτες της σκακιέρας» του Ε.Τριβιζά-Γ.Κουρουπού, «Ο Διάλογος» του Δ.Σολωμού, « Ο φερετζές της Ζαφειρίτσας ή Μαλακώφ και φουστανέλα » σε κείμενα Μ.Χουρμούζη, Ρ.Βελεστινλή κ.ά.

Επιτροπή μελών ΔΕΠ

Αντώνης Βολανάκης, Μαρίνης Άγις, Ντι Νάπολι Βαλεντίνα, Παπαγεωργίου Ιωάννα, Σαβράμη Αικατερίνη, Σαμπατακάκης Γεώργιος.
Αναλυτικά τα βιογραφικά και τα στοιχεία επικοινωνίας της επιτροπής εδώ.

Συνεργασίες

Barba-Varley Foundation ISTΑ “Learning to see”
ODIN TEATRET
ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ